Рецензія на книжку Тетяни Корнієнко "Недоторка"
Шкільний булінг як тема у літературі для дітей:
художня модель Тетяни Корнієнко
Корнієнко Т. Г. Недоторка: Психологічна казка / Тетяна Корнієнко. – К.: Час майстрів, 2017. – 104 с.
Висвітлювання у художньому тексті актуальних і складних проблем, які переживають діти і підлітки – одна із тенденцій сучасної прози для дітей та юнацтва. Уже традиційно у реалістично-психологічних текстах письменники прописують проблеми дорослішання та соціалізації, спілкування дітей-ровесників та їх стосунків з батьками. Однак не кожен автор береться за теми, про які ще донедавна було не прийнято говорити у дитячій книжці. Одна з них – шкільне аутсайдерство, насильство, цькування. Орієнтуючись на цільову аудиторію читачів, автор має не тільки констатувати й художньо прописати у сюжет факти насильства й цькування, а вибудувати адекватну модель поведінки героїв у тих ситуаціях, які виникають, запропонувати щиру розмову з дітьми. Зразковим прикладом такого тексту є психологічна казка Тетяни Корнієнко «Недоторка».
Авторка історію чотирнадцятирічної дівчинки, яку всі вважають дивною, crazy, дуже вправно подає у вигляді щоденника. Юна оповідачка називає себе Недоторкою, занадто дбає про чистоту і боїться підхопити якусь заразу. Її обзивають Мийдодіром, знущаються з неї, провокуючи дурними ситуаціями і вчинками. Алевтина, саме так звуть головну героїню, добре розуміє через що усі її проблеми, намагається «якісь вправи придумати, щоб привчити себе не боятися бруду», але кожного разу знову біжить мити руки й обливатися перекисом. Її однокласники насміхаються, психічно і фізично принижують її, бо вона інша, не така, як вони. Гіперболізований показ страху дівчини перед брудом – один із засобів художньої репрезентації проблеми, підкреслення ключової ознаки, яка для однокласників стає мотивацією до булінгу . Це не типова ознака «іншого», який стає жертвою переслідувачів, цькування в учнівських колективах.
Головну героїню Тетяна Корнієнко змальовує неоднозначно, глибоко висвітлює її характер, внутрішні переживання, відчуття самотності й іншості, ставлення до себе і свого таланту. Алевтина вразлива, самокритична, невпевнена в собі, але в той же час відкрита до соціуму: «Ось що мене в собі дивує, то це бажання ходити до школи незважаючи ні на що». Імпонує вміння письменниці вибудовувати психологічний портрет підлітка, вдаючись до гумору й самоіронії, промовистих порівнянь і самооцінки. Завдяки емоційній мові, авторка майстерно творить текст, близький читачам-підліткам енергетикою, досвідом, відчуттями й невмінням дати собі з ними раду. «Я мчала через парк – кобила на дербі. Туфлі, як копита, - цок, цок. Серце десь у роті – стук, стук. І нестерпно жарко. У голові, в шлунку, в животі. Тому що раптом закохалася. Уперше в житті. Я одразу це збагнула».
«Недоторка» – психологічна казка, тому психологізм і казкові компоненти тісно переплітаються. У житті Алевтини з’являється Іван, місія якого – врятувати «принцесу Недоторку». Письменниця заграє з читачем, коли не відкриває йому усіх карт подальшого розвитку сюжету, а змушує крок за кроком переживати ті емоції, які переживає оповідачка. Алевтина щиро закохується, насолоджується розмовами й зустрічами з Іваном, бо він її розуміє, йому цікава її думка. Не дивно, що вона психує, коли бачить, як до Івана заграє Юлька, реве в подушку і намагається знайти притомне пояснення таким його вчинкам, цинічній зраді. В той момент їй так потрібен порадник і друг. Таким для неї стає художник дядько Володя. Дорослий, який переконує, що «кохання у будь якому віці поважати треба. Яка різниця, скільки тобі років. Адже переживання – справжні». Натомість з мамою не завжди вдається досягти порозуміння. А так хочеться, щоб її розуміли і з нею рахувались. В уяві читача Алевтина – це та дівчинка під парасолькою, зображена на картині з підписом «crazy». Символічний малюнок – згусток емоційних переживань героїні, сприймання себе і свого місця у світі, один із способів візуалізації центральної проблеми твору.
Розвиток стосунків підлітків на перший погляд драматично-традиційний: перше кохання – розчарування – зрада – приклад того, як подолати психологічну кризу і так вразливій дівчині. Із записки Алевтина дізнається, що Іван зустрічається з Юлею і щиро вірить у це. Вона слідкує за однокласниками, а потім йде на розмову з суперницею. А далі – ситуація, яка змушує Недоторку робити вибір: чистота чи життя однокласниці. І тільки тоді читач, як і сама оповідачка, дізнаються, що розіграш. Виявляється, справжні почуття і дружба існують: не усім байдуже, що буде з Недоторкою. План, запропонований Іваном, спрацював, хоч був побудований на тих же проявах булінгу (приниження, образи, моральне знущання). Кульмінаційний момент, напружений і динамічний сюжет у синтезі із психологічними переживаннями й емоційними оцінками оповідачки того, що відбувається з нею, роблять твір читабельним і цікавим для читачів-підлітків.
Тетяна Корнієнко психологічною казкою «Недоторка» ще раз засвідчила, що перспектива читацької рецепції визначає способи й прийоми висвітлення будь-яких, а надто – складних для дитячого сприйняття тем. Письменниця вибудувала свою систему цих способів і прийомів (проблематичні акценти, динаміка сюжету, мотиви казки і шкільної повісті, психологізм образів, засоби характеротворення, тип наративної оповіді, мова тощо) поетики адресованого юним читачам тексту про шкільний булінг. Читаючи цю книжку, переконуємось, що провідним принципом спілкування з дитиною є твердження: через призму художнього світу говорити з дітьми треба про все, але для цього правильно підібрати форми, тон, ракурси, стиль розмови. Такі книжки особливо потрібні й актуальні зараз, коли шкільний булінг стає явищем поширеним і системним. «Недоторка» – не тільки новий емоційний досвід для юних читачів, а дієвий інструмент зміни їх поведінки у шкільному колективі, ставлення до «іншого» й навіть подолання власних комплексів і страхів.
Тетяна Качак
Тетяна ще студенткою виявила своє професійне захоплення: «На філологічному факультеті дисципліну “Дитяча література” викладала Марта Богданівна Хороб, яка дуже глибоко аналізувала, здавалося б, простенькі тексти, захоплююче розповідала біографії дитячих письменників, акцентуючи на фактах, яких не було в шкільних підручниках». Саме це, а згодом і робота над дисертацією та народження двох доньок визначило її дослідницькі та викладацькі пріоритети. «Я страшна книгоманка, – зізналася БараБуці Тетяна. – Мій чоловік колись жартував, що я в книгарню ходжу харчуватися, тоді як всі “нормальні” жінки по харчі йдуть в продуктові магазини».
Нині Тетяна Качак – доцент кафедри філології та методики початкової освіти Прикарпатського національного університету – вчить майбутніх педагогів залучати дітей до читання. Авторка книги «Література для дітей і дитяче читання у контексті сучасної літературної освіти» (Література для дітей і дитяче читання у контексті сучасної літературної освіти. Літературознавчі та науково-методичні статті, рецензії. – Івано-Франківськ: Тіповіт, 2013. – 132 с).